FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/10/2017

Ska fastighet som förvärvats med medel från arv ingå i bodelning?

Hej! Jag är mitt uppe i en bodelning från min ex-make, som jag varit gift med i 20 år. I "boet" finns en affärsfastighet som drivs och ägs som enskild firma i makens namn. Har jag rätt till halva fastigheten, eller inte? Min ex-make hävdar att han har använt pengar från ett arv när den inköptes och därför har jag inte rätt till den. Stämmer det? Vi har inget äktenskapsförord skrivet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för vad som ska ingå i en bodelning återfinns i äktenskapsbalken. Enligt 7 kapitlet 1 § ska all egendom som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods och därmed enligt 10 kapitlet 1 § ingå i bodelningen. Utgångspunkten är således att din ex-makes fastighet ska ingå i er bodelning.

Din ex-make har invänt att han förvärvat fastigheten med pengar han fått genom ett arv. Det finns ingen generell regel som säger att arvegods inte ska ingå i en bodelning. Däremot gäller enligt 7 kapitlet 2 § punkt 4 att egendom som en make ärvt genom arv under förbehåll att denna ska vara makens enskilda inte ska ingå i bodelningen. Står det således i testamentet att arvet ska vara din ex-makes enskilda egendom ska arvet inte ingå i bodelningen. Ett "vanligt" arv utan ett sådant förbehåll är däremot giftorättsgods.

Enligt 7 kapitlet 2 § punkt 6 ska egendom som trätt istället för ett arv som utgör enskild egendom också utgöra enskild egendom. Det betyder att om din ex-make kan visa att arvet utgör enskild egendom enligt ovanstående stycke och dessutom visa att det är dessa pengar som använts vid förvärvet av fastigheten ska fastigheten inte ingå i bodelningen.

I alla andra fall utgör fastigheten giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen.

Lawline RådgivareRådgivare