Ska en uppsagd arbetstagare få semesterersättning under arbetsbefriad uppsägningstid?

Jag har haft en tjej som timanställd,hon har haft 112kr/Tim. Varav 12kr är semesterersättning. Hon misskötte sitt jobb så jag sa helt enkelt upp henne,då kontaktade hon facket,men till mig sa hon att hon bara var medlem i A-kassan,nu kom vi överens om att hon skulle få 1månadslön men arbetsbefriad. Nu till min fråga ska hon även ha dessa 12kr i timmen. Nån mer semester för henne är ju inte aktuellt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstagare har rätt till semesterersättning även under arbetsbefriad uppsägningstid
Tjejen som du har sagt upp har under uppsägningstiden rätt till samma lön och förmåner som tidigare vilket även omfattar semesterersättning, detta gäller trots att hon är arbetsbefriad. (LAS 12 §) Uppsägningstiden kan sägas vara som vilken annan månad som helst under anställningen och tjejens rätt upphör inte förrän anställningen är avslutat. Hon ska alltså även ha de 12 kr i timmen.

Semesterersättning som betalas ut löpande under arbetstiden utgår istället för semesterlön under semesterledighet. Även om ytterligare semester inte är aktuell i tjejens situation, så är semesterersättningen något hon "tjänar in" varje dag hon arbetar och därför har rätt till.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare