Ska en konsults sjukersättning dag 2-14 även inkludera semesterersättning?

Hej Lawline,

Som arbetsgivare och när en långtidskontrakterad konsult skall erhålla sjukersättning skall då det belopp om 80% som avser ersättning från dag två till 14 även inkludera semesterersättning?

Vänligen

/ Erik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om semesterersättning hittar du i Semesterlagen. I 17 § stadgas att sjukfrånvaro är semesterlönegrundande i upp till 180 dagar, eller mer om frånvaron beror på en arbetsskada. Detta gäller får såväl konsulter som andra anställda.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare