FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/03/2018

Ska en högavlönad förälder betala mer i underhåll för barnen än en lågavlönad?

Hej!

Jag har precis skilt mig. Vi har tre gemensamma barn som till 75 procent bor hos mig. Jag undrar nu hur mycket jag resp barnens pappa ska betala när det gäller kostnaderna för barnen? Enl min ex man ska vi dela exakt lika på kostnaderna trots att han tjänar betydligt mer än vad jag gör. Han hävdar att det är pga att han har högre boendekostnader. Stämmer verkligen detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som barnens vårdnadshavare är du och barnens pappa skyldiga att svara för barnens underhåll tills det att barnen fyller 18 år, innebärandes att ni har en skyldighet att ombesörja barnens grundläggande behov av mat, boende etc. Regler om underhåll finns i 7 kap. föräldrabalken. Varje förälder svarar för barnens underhåll efter sin ekonomiska förmåga innebärandes att en högavlönad förälder förväntas betala en större del än en lågavlönad (7 kap. 1 § tredje stycket). Du skriver att barnen bor hos dig 75 procent av tiden, något som kan innebära att barnens pappa ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till dig eftersom de bor varaktigt hos dig (7 kap. 2 §). I ett tidigare domstolsavgörande (NJA 1998 s. 267) har den förälder som haft sina barn boende hos sig en tredjedel av tiden ansetts skyldig att betala underhållsbidrag till den andra föräldern, och eftersom dina barns pappa har barnen boendes hos sig mindre än så är det troligt att han ska göra detsamma.

Du skriver vidare att barnens pappa säger att ni ska dela exakt lika på kostnaderna för barnen trots hans högre lön, och att det beror på att han har högre boendekostnader än du har. Som jag nämnde tidigare ska föräldrarna svara för barnens underhåll enligt sin ekonomiska förmåga, något som talar för att han ska betala mer än du. Om barnens pappa ska betala underhållsbidrag till dig får han behålla ett belopp för sitt eget underhåll, för boende och övriga levnadskostnader (7 kap. 3 §). Beloppet han får behålla baseras på bostadskostnaden minus eventuella bostadsbidrag samt ett normalbelopp om 120 procent av gällande prisbasbelopp för övriga levnadskostnader. Prisbasbeloppet år 2018 är 45 500 kr. Om barnens pappa har en bostadskostnad som är oskäligt hög i jämförelse med övriga bostäder i området den ligger i, eller om bostaden är oskäligt stor för honom och andra som eventuellt bor där med honom, kan det finnas anledning att minska det belopp han får behålla för sina bostadskostnader. Om barnens pappa bor själv i ett väldigt stort hus kan det alltså betyda att han inte får behålla pengar med argumentet att han har högre bostadskostnader.

Underhållsbidrag får bestämmas antingen genom ett avtal mellan dig och barnens pappa eller genom domstolsbeslut (7 kap. 2 § andra stycket). Du och barnens pappa har alltså möjlighet att avtala om hur ni ska fördela kostnaderna sinsemellan, och du kan då hänvisa till de regler jag har nämnt för att argumentera för att han ska betala mer än du. Skulle ni inte komma överens har du möjlighet att vända dig till domstol som först kommer att avgöra om barnens pappa ska betala underhållsbidrag och därefter hur stort det ska vara.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare