FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/04/2017

Ska bilen dras in i en bodelning?

Jag och min man skilde oss i november 2016. Vi köpte en bil året innan (vi hade varit gifta då från 2009). Bilen är registrerad på mig. Vi har inte gjort nån bodelning , utan gått skilda vägar och delat upp saker sinsemellan utan någon merpart.

Han hävdar att han har rätt till halva bilen. Vi bor på skilda adresser, bilen står på mig och har varit skilda på papperet från nov-16.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag svarar på denna fråga kommer jag börja med att skriva allmänt för att senare skriva hur det blir i ditt fall.

Allmänt om bodelning:
Enligt lag ska en bodelning förrättas när ett äktenskap blir upplöst, se 9 kap. 1 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1). Emellertid behövs inte en bodelning göras om makarna endast har enskild egendom (jag förklarar det begreppet nedan) och ingen vill ta över bostaden eller bohag från varandra.

Över bodelningen ska det upprättas en handling som skrivs under av makarna, se 9 kap. 5 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P5S1).

Det bör noteras att ett anspråk på en bodelning som huvudregel inte preskriberas utan en make kan, flera år efter en äktenskapsskillnad begära en bodelning.

Vad ska ingå i en bodelning:

Som huvudregel ska giftorättsgodset dras in i en bodelning, se 10 kap 1 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Giftorättsgods är de bådas tillgångar som inte är enskild egendom. Enskild egendom defineras i 7 kap. 2 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). Bland annat kan egendom bli enskild om makarna har upprättat ett äktenskapsförord som säger att viss egendom ska vara en makes enskilda.

Om det inte finns någon enskild egendom ska, som huvudregel, allt ses som giftorättsgods och således blir denna egendom föremål för en bodelning. När man har räknat av de eventuella skulderna som finns på egendomen ska det normalt delas lika mellan makarna, se 11 kap. 3 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1).

Notera att egendom som har köpts efter den dag då makarna väckte talan om äktenskapsskillnad inte ska dras med i bodelningen, se 9 kap. 2 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1). Med det menas med att egendomen som fanns i äktenskapet innan talan om äktenskapsskillnad väcktes ska vara med i en bodelning.

Hur blir det i ditt fall:

Först och främst är det tvetydligt om ni gjort en korrekt bodelning. Det skulle kunna ses som ni har gjort en bodelning eftersom ni har delat upp saker, men det ska även skrivas ett bodelningsavtal mellan er. Eftersom det inte är gjort så kan då din förra make kräva att en formenligt bodelning ska komma till stånd. Enligt lagen ska ni då dela lika på er egendom såvida inte viss egendom är enskild egendom. Eftersom jag inte vet om bilen är enskild egendom blir det svårt för mig att exakt besvara hur man ska se på den. Det jag kan säga är att om den inte är enskild egendom ska den tyvärr som huvudregel dras in i bodelningen och då kommer den, tillsammans med övrig egendom att delas lika mellan er. Detta förutsatt att bilen köptes innan ni lämnade in ansökan om skilsmässa.

Men bara för att bilen ska dras in i en bodelning behöver inte det per automatik innebära att din före detta make har rätt till halva bilen. Om det är så att din make ägde mer i ert äktenskap kan det innebära att du får behålla din egendom och samtidigt ha rätt att få egendom som din före detta make äger.

Exempel:
Kalle och Anna ska förrätta en bodelning. Det finns inga skulder, ingen enskild egendom och de bor i en hyresrätt. Anna äger en bil som är värd 100 000 kr. Kalle äger bohaget som är värt 900 000 kr. Således har de egendom tillsammans värt 1 miljon. Genom en likadelning ska de då båda erhålla 500 000 kr, vilket menas med att Kalle ska ge egendom värt 400 000 kr till Anna.

Slutsats:

Eftersom jag inte exakt vet de olika omständigheterna i ditt fall skulle jag tipsa dig om att kontakta vår telefonrådgivning. Där kan du beskriva i detalj hur ni har delat upp, vem som äger vad etc. De kan då hjälpa dig att ge ett mer precist svar!

Kontaktuppgifter:
Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Hoppas detta svar gav klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare