FrågaSKATTERÄTTAvdrag28/10/2017

Ska arbetsgivare ersätta för nyttjande av privat dator och telefon under arbetstid?

Hej,

Min tjänst som generalsekreterare kräver dator och telefon. Däremot har jag inte fått någon dator och telefon av min arbetsgivare utan använder min egen. Har de skyldighet att ersätta mig för detta? Alltså betala en del för min telefon och dator?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avdrag i deklarationen

Dessvärre är det inte möjligt att erhålla ersättning för datorn eller telefonen. Det enda alternativet är att göra avdrag för datorn och telefonen i din deklaration.

För att Skatteverket ska godkänna avdraget krävs följande:

1.datorn ska vara nödvändig för att kunna fullgöra tjänsten.

2.arbetsgivaren tillhandahåller inte möjlighet att använda dator.

3.utredning om vad datorn används till, kopplat till tjänsten.

4.inköpskostnaden måste kunna styrkas.

Avdrag medges för:

1.årlig värdeminskning för den andel av datorutrustningen som kan hänföras till tjänsten.

2.eventuellt direktavdrag om beräknad användningstid är högst tre år.

3.direktavdrag för speciella program som köpts enbart för tjänsten och annan eventuell merkostnad på grund av tjänsten.

Avdrag medges ej för:

1.Viss användning av dator i hemmet, om arbetsgivaren tillhandahåller dator på arbetsplatsen.

Eftersom dator numera finns i allt fler hem och förekommer allt mer under större privata användningsområden (exempelvis internet för bankärenden, e-post, dvd och spel) bedöms avdrag restriktivt. Ofta anses det som att datorn är inköpt för privat nyttjande.

Slutsats

Den enda möjligheten är att försöka få ett avdrag för datorn på deklarationen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare