FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/02/2017

Ska aktiebolag ingå i bodelning

Min man äger samtliga aktier i ett AB som enligt honom inte ska ingå i bodelningen vid skilsmässa som vi nu är mitt uppe i. Enligt vårt äktenskapsförord ska hans enskilda firma som han hade vid tidpunkten för skrivandet av äktenskapsförordet inte ingå, men aktiebolaget fanns inte då. Om det skulle vara så att även det nuvarande bolaget inte ska delas, har jag ändå rätt till hälften av det egna kapital som finns däri? För några år sedan tog han ut en hel årslön (av aktieutdelningsskäl) som även beskattades men han lät pengarna kvarstå i företaget. Detta är således hans privata, skattade pengar. Han har även låtit bli att ta ut aktieutdelning under flera år, som i årsredovisningen tillstyrkts med ca 500.000:-/år. Har jag rätt till hälften av dessa pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Din make har fel. Aktiebolaget ska ingå i bodelningen. Allt som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods, giftorättsgods går till bodelningen. Se 7:1, 10:1 Äktenskapsbalken. Att din make gjort sin enskilda firma till enskild egendom genom äktenskapsförord är irrelevant vad gäller aktiebolaget då det är två olika saker.
Hur stor del av aktierna du kommer få rätt till, eller om du kommer ha rätt till en del av det, kan jag dock inte svara på då det är beroende av hur era andra tillgångar ser ut och hur utfallet av bodelningen blir.

Vad gäller pengar så är de som huvudregel också giftorättsgods och ska ingå i bodelningen om de inte gjorts enskilda. Oavsett var man placerar dem.
Din man har dock haft rätt att inte ta ut någon aktieutdelning. Då företaget ändå ska ingå i bodelningen kommer det bara innebära att aktierna kommer ha ett högre värde och kommer därför inte påverka dig.

Sammanfattningsvis - Aktiebolaget ska gå till bodelning. Pengar som är hans ska också gå till bodelning. Utebliven aktieutdelning räknas som företagets tillgångar.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare