FrågaÖVRIGT26/02/2015

Sjukvård och studier för EU-medborgare

Hej!

Min pojkvän från Italien är här och har bott i Sverige under 8 månaders tid. Han har uppehålls tillstånd och svenskt personnummer. Det jag nu undrar är om han har rätt till sjukvård och studier utan att behöva betala mer än en svensk medborgare? Eftersom han betalar skatt i och med att han jobbar heltid.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till sjukvård:

Rätten till sjukvård i Sverige gäller för alla som är bosatta i landet. Detta framgår av 3 § i Hälso- och sjukvårdslagen(HSL) som säger att Landstinget är ansvarig för att erbjuda vård till alla bosatta inom landstinget. Att vara "bosatt" kan innebära olika saker, men i detta fall så menar man främst om man varit, eller att chansen är stor att du kommer ha Sverige som din hemvist i minst ett år.

Då din pojkvän är från Italien och därmed EU medborgare har han dock skydd direkt när han kommer hit för att arbetar. Alla EU-länder omfattas av en förordning(883/2004) som bland annat säger att alla som flyttar inom EU för att arbeta har rätt till samma sjukvård i landet de kommer till som landets egna medborgare(883/2004 art 4). Alltså har din pojkvän rätt till sjukvård för samma pris som svenska medborgare.

Angående rätten till studier:

Din pojkvän kan söka till vilka universitet eller högskolor i Sverige som han vill, så länge han uppfyller kraven som utbildningen ställer på studierna, 4 kap 1 § Högskolelagen. Dessa krav är samma för alla som söker oavsett vilket land man kommer ifrån. Kommer din pojkvän in på en skola har han rätt till samma avgiftsfria utbildning som svenska studenter har, eftersom han är EU-medborgare. 4 kap 4 § Högskolelagen.

Hoppas detta kan hjälpa

MVH

Matilda BonaRådgivare