Sjukskrivning under semester

Hej! Jag har försökt läsa semesterlagen för att få reda på hur jag ska anmäla att jag blivit sjuk på semestern. På ett ställe hittar jag att jag efter semestern ska begära vilka dagar som ej skall tas ut som semesterdagar utan som sjukdagar, enligt paragraf 15 från 2009. Jag ska alltså inte behöva kontakta min arbetsgivare på min semester. På ett annat ställe hittar jag att jag så fort som möjligt ska sjukanmäla mig och att sjukanmälan då gäller från den dagen. För mig blir det en skillnad på 3 semesterdagar beroende på hur jag ska anmäla min sjukdom då jag ej kontaktade min arbetsgivare när jag blev sjuk utomlands.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt semesterlagen 15 § gäller som en förutsättning för att sjukdomsdagarna under ledigheten inte ska räknas som semesterdagar att du anmäler sjukdomen till arbetsgivaren utan dröjsmål. Det innebär att du behöver sjukanmäla dig så snart du har vetskap om att du inte skulle ha kunnat arbeta om du inte hade haft semester. En jämförelse kan göras med sjuklönelagen enligt vilken arbetsgivaren inte har skyldighet att utbetala sjuklön för tid innan arbetsgivaren har fått anmälan om sjukdomsfallet.

Sofia LinderRådgivare