FrågaARBETSRÄTTSjuk 22/11/2016

Sjukskriven under uppsägningstiden

Hej. Jag mår fruktansvärt dåligt på mitt jobb. Får aldrig vara ledig, strulas med lön och jätte otrevliga kollegor som utnyttjar mig och systemet. Jag orkar inte längre. Mår psykiskt dåligt så att jag sover inte längre på nätterna, är aldrig utvilad och har jätte ångest varje dag. Jag vill sjukskriva mig och säga upp mig omgående. Jag har 2 månaders uppsägningstid. Detta är en ekonomisk förening. Har jag rätt till att vara sjukskriven under uppsägningstiden? Vill inte bli tvingad att få arbeta efter den eller bli betaldskyldig något. Tack för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att arbetstagaren ska stå till arbetstagarens förfogande uppsägningstiden, om inget annat är avtalat. Men det finns inget som hindrar att du är sjukskriven under din uppsägningstid, du kommer inte att bli betalningsskyldig eller tvingas att arbeta något efter din uppsägningstid löpt ut. Du kommer då att få sjuklön från din arbetsgivare dag 2-14 i din sjukperiod (dag 1 är karensdag. Dag 15 så tar Försäkringkassan över ansvaret och du kommer då få sjukpenning från dem. Däremot är din arbetsgivare inte skyldig att betala vanlig lön om du är sjukskriven under uppsägningstiden, se AD 1988 ref. 78.

Sammanfattningsvis så kan du sjukskriva dig under din uppsägningstid, du har då rätt till sjuklön och sedermera sjukpenning. Din arbetsgivare kan inte tvinga dig att jobba efter din uppsägningstid har löpt ut och du kan inte heller bli betalningsskyldig för något.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare