FrågaARBETSRÄTTSjuk 07/06/2017

Sjukpenning under tjänstledighet

Hej!

Jag ska ev vara tjänstledig utan lön 2-3 veckor av 5 veckor i sommar. Min semester räcker inte till, eftersom jag har sagt upp mig för att byta arbete. Tillhör Vårdförbundet. Vad händer om jag blir sjuk under min tjänstledighet. Har jag rätt till sjukpenning då.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om du har rätt till sjukpenning om du blir sjuk under din tjänstledighet.

Inledningsvis ska jag bara klargöra två begrepp; nämligen sjuklön respektive sjukpenning.

Sjuklön är något du kan få av din arbetsgivare, istället för din vanliga lön, de första 14 dagarna du är sjuk och inte kan arbeta på grund av sjukdomen. Är du sjuk längre än 14 dagar kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Enligt Försäkringskassan (se här) kan den som är tjänstledig utan lön inte byta ut sin ledighet mot sjuklön. Som arbetstagare kan du bara få sjuklön för de dagar du skulle ha arbetat om du inte blivit sjuk.

Däremot kan du ha rätt till sjukpenning. Sjukpenningen beräknas utifrån din så kallade sjukpenninggrundande inkomst ("SGI") som fastställs utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Din sjukpenninggrundande inkomst gäller även tre månader efter att du avbrutit ditt förvärvsarbete (SFB 26:18), varför du kan ha rätt till sjukpenning även under din tjänstledighet om du skulle bli sjuk. Men jag rekommenderar dig att kontakta Försäkringskassan för att höra mer om vad som gäller i just ditt fall.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare