Sjukpenning och ersättning under semester

Hej. Jag har varit sjukskriven sedan oktober 2013 på heltid. Började jobba 50 % 16 mars nu 2015. När jag hade semester från 29juni tom 26juli så hade jag 20 betalda semesterdagar enligt lönekontoret. Har fått semestetilläg för dessa dagar men samtidigt så har jag bara fått betalt 50% av dagarna och sjukavdrag den andra delen. Enligt lönekontoret är det rätt eftersom jag endast jobbar 50% och får resterande från Försäkringskassan. Men vad jag kan läsa mig till så skall jag ha full betalning alla mina semesterdagar. (Alltså som om jag jobbar heltid) Kan ni hjälpa mig att reda ut detta skulle jag bli tacksam. Inte kul att alla 20dagar är borta och få betalt för endast 10. De säger ju att jag fått betalt alla dagar med semestertillägget men det är väl inte samma sak som semesterlön? Jobbar skift som ombordpersonal på tåg så det är inte halva dagar mån-fre som gäller för mig. Utan hela dagar utspritt på månaden.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Precis som du skriver så ska du ha full lön under din semester samt halv sjukpenning (då du är sjukskriven 50%). Detta eftersom att semester endast kan tas ut i hela dagar, och likställs med förvärvsarbete, det finns alltså ingen möjlighet att ta ut halva semesterdagar (se 3a § semesterlagen 1977:480). Under semester betalas sjukpenning för den ordnarie arbetstid som du skulle ha haft om du inte haft semester.

Det jag rekommenderar är att du kontaktar din arbetsgivare och begär att antingen att du får tillbaka semesterdagarna, alternativt att semesterersättning utbetalas för de dagarna som du inte har fått semester (dvs. 10 dagar).

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare