FrågaARBETSRÄTTSjuk 27/02/2017

sjuklön vid arbetspass utöver ordinarie anställning

Om jag är deltidsanställd, 75%, och tackar ja till extrapass (mertid), som jag sedan blir sjuk ifrån. Har jag då rätt till sjuklön för detta pass?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjuklön hittar du i sjuklönelagen (SjLL).

1 § SjLL säger att en arbetstagare enligt lagens villkor har rätt att vid sjukdom behålla lön och andra anställningsförmåner, detta gäller oavsett om det är så kallade ordinarie pass som hör till din anställning eller pass som du tagit på dig utöver dina 75%. 2 § SjLL säger att ett avtal som innebär att en arbetstagares rättigheter enligt SjLL inskränks är ogiltigt i den delen, det är alltså inte möjligt för din arbetsgivare att hävda att ni avtalat om annat om det skulle bli aktuellt.

Enligt 9 § SjLL ska du lämna en skriftlig försäkran om att du varit sjuk och i vilken omfattning arbetsförmågan varit nedsatt på grund av detta. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Dröjsmål med att lämna denna försäkring innebär inte att du blir utan sjuklön, men arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan du lämnat en sådan försäkran. Om kollektivavtalet säger annat kring denna punkt är det dock kollektivavtalet du ska gå efter.

Du har rätt till sjuklön för de timmar arbetsgivaren bett dig att arbeta. Första dagen är karensdag enligt 6 § 1 p. vilket du inte får betalt för. Om du enbart var sjuk en dag får du därmed ingen sjuklön, men om du var sjuk fler dagar som du skulle ha arbetat har du rätt till sjuklön för dagarna efter karensdagen. Dina schemalagda arbetsdagar de efterföljande tretton dagarna betalar arbetsgivaren ut sjuklön för. Det brukar i regel behövas läkarintyg efter en vecka, det kan dock skilja sig från olika arbetsplatser. Om du är sjuk längre än fjorton dagar får du ersättning av försäkringskassan för de timmar du var schemalagd efter det.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare