FrågaARBETSRÄTTSjuk 26/03/2014

Sjukintyg från första dagen

Hej! Jag undrar om min arbetsgivare har laglig rätt att kräva läkarintyg från 1:a sjukdagen, om el. när mina barn blir sjuka? Kan det finnas lokala avtal som ger min chef denna rätten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Arbetsgivarens skyldighet att betala sjuklön regleras i sjuklönelagen. Där regleras också den fråga du ställt om läkarintyg från första sjukdagen. Lagen är tvingande på så sätt att ett avtal som försämrar arbetstagarens rättigheter är ogiltigt.

Arbetstagaren är skyldig att omedelbart anmäla sin sjukdom till arbetsgivaren och kan kan normalt inte få sjuklön för tid före anmälan. Ett undantag från denna regel är om arbetstagaren varit förhindrad att anmäla sin sjukdom och sedan omedelbart anmäler den när hindret upphör.

När det gäller läkarintyg kan en arbetsgivare fatta beslut om att läkarintyg ska krävas från första sjukdagen om särskilda skäl föreligger. Uttalanden i förarbetena tyder på att de särskilda skälen ska ha anknytning till enskilda arbetstagares förhållanden. Exempel som förarbetena nämner är om det finns speciella rehabiliteringssynpunkter att beakta eller när kontrollsynpunkter talar för tidigareläggning av kravet på intyg.

När det gäller skyldigheten att visa läkarintyg finns det dock möjlighet att träffa kollektivavtal på förbundsnivå som innebär avsteg från lagen. Sådana kollektivavtal är ganska vanliga. De kan innebära at arbetsgivaren under vissa angivna förutsättningar kan kräva läkarintyg från första dagen och också att arbetsgivaren har rätt att anvisa viss läkare. Sådana avtal brukar då också innebära att arbetsgivaren ska stå för kostnaden för läkarintyget.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare