FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2017

Sjukanmäla sig på grund av psykisk ohälsa?

Hej! Är det lagligt att sjukanmäla sig pga psykiska själ? Stress, ångest och depression?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är lagligt att sjukanmäla sig på grund av psykisk sjukdom. Det finns ingen definition av sjukdomsbegreppet i lagen utan det talas bara om nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Vad som är att anse som sjukdom hämtas istället från förarbeten, praxis, olika betänkande m.m. Ramen är att begreppet sjukdom omfattar det som betecknas som sjukdomar enligt både vanligt språkbruk och gängse läkarvetenskaplig uppfattning.

Du kan alltså helt lagligt sjukanmäla dig på grund av psykiska skäl så som stress, ångest och depression.

Hoppas att du fick din fråga besvarad!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare