FrågaARBETSRÄTTSjuk 11/09/2014

Sjuk under semestern- vad gället?

Hejsan! Jag vart sjuk under min semester och läste då på/frågade två olika experter vad som gäller vid sjukanmälan. Enligt båda de två, samt enligt semesterlagen så ska jag meddela sjukdom under semestern senast min första arbetsdag efter semestern. Jag har visat detta för min chef, men han hävdar fortfarande att samma sak gäller som när man blir sjuk när man förväntas jobba, alltså att jag måste sjukanmäla mig redan under min första sjukdag. Kan ni hjälpa mig att förklara skillnaden mellan semester och inte semester? När måste man sjukanmäla sig i respektive fall? Tackar ödmjukast för hjälpen i förhand! Vänliga hälsningar Helena

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du blir sjuk under semestern räknas den dagen inte som en semesterdag, men en förutsättning är att man anmäler sjukdomen till arbetsgivaren utan dröjsmål, Semesterlagen 15§. Man måste vara så pass sjuk att man inte hade kunnat arbeta om man inte hade haft semester. Sjukanmälan ska alltså ske på första sjukdagen precis som vid en sjukanmälan under ordinarie arbetsvecka.

Sofia LinderRådgivare