FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/03/2015

Självrisk vid patientskadeförsäkring

Hej. Jag har fått en skada godkänd av patientförsäkringen, en skada i nacken som orsakats av anestesin och som hade kunnat undvikas. Får därför en ersättning på 9000kr. Av dessa 9000kr måste jag betala en självrisk på 2225kr. Min fråga är därför, är det rätt att jag ska stå för en självrisk för en skada som sjukvården orsakat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätten till patientskadeersättning regleras i Patientskadelag (1996:799)

När patientskadeersättningen har bestämts räknas det av ett belopp som man kan kalla för självrisk. Hur stor självrisken är beror på hur stort prisbasbeloppet är det året man får ersättningen. Prisbasbeloppet regleras i socialförsäkringsbalken 6,7§§ och är för år 2015, 44 500kr.

Enligt patientskadelagen ska man från ersättningen räkna av ett belopp som motsvarar en tjugondel av prisbasbeloppet. För 2015 blir det alltså 44 500*1/20 = 2225kr

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare