FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/09/2016

SGI vid ny lön

Hej. Jag har varit sjukskriven 25% i ca 6 månader. Har bytt arbete nyligen då jag hade ett vikariat som inte blev förlängt pga sjukskrivningen. Jag är nu fast anställd och med en höjning från 24700 till 30000 i månaden baserat på heltid. Är fortsatt sjukskriven. Kan jag på något sätt få rätt att basera min SGI på den nya lönen? Eller måste den vara kvar på gamla lönen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga verkar ha det enkla svaret att du har rätt att basera din SGI på den nya lönen du får så fort du byter arbete. Så länge det finns anledning att anta att du kommer stanna kvar på den nya anställningen i minst 6 månader kommer din SGI baseras på den nya lönen, från det att du anmäler det till Försäkringskassan.

På Försäkringskassans sida om sjukpenning finns det en blankett där du enkelt kan registrera en ny inkomst (se här).

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare