Sexuellt övergrepp mot barn

Hej

Jag undrar om mina rättigheter. Jag har varit med om en händelse som stör mig mycket. När jag var 11 år gammal hade mina föräldrar en hemma fest med en familj medlem som var på besök från utlandet. Jag kom in till köket i nattlinne då dom just skulle byta rum till vardagsrummet från köket och mamma och pappa går ut först sen jag och bakom mig familj medlemmen. Han trycker en hård penis mot min rygg och håller i mig bakifrån en stund. Jag berättar detta för min pappa och pappa gör ingenting åt detta. Vare sig slänger ut honom eller säger något till honom eller mamma. Denna händelse stör mig mycket och jag undrar om jag kan gör något åt detta och vad skulle vara mina rättigheter om jag anmäler min pappa och denne medlem? Händelsen har inte anmälts och det kan ha gått för lång tid mellan dagens datum och händelsens datum. Hur lång tid har man på sig för att anmäla sådana händelser och kan jag göra något åt detta idag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den situation du beskriver är mycket allvarlig och självklart ska det inte gå till som du beskriver. Du skriver att du vid tillfället var 11 år gammal. Det du beskriver är ett sexualbrott, som det finns regler om i Brottsbalkens 6 kap. Brottsbalken hittar du här.

För att våldtäkt mot barn skall föreligga, krävs enligt Brottsbalken 6 kap 4 § att gärningen antingen är samlag eller handling som ”med hänsyn till kränkningens allvar är att jämföra med samlag”.

Den sexuella handling du varit med om faller antagligen inte in under denna beskrivning utan istället under Brottsbalkens 6 kap 6 § 1 stycke, sexuellt övergrepp mot barn.

Vissa omständigheter i din fråga - att övergreppet skedde av en till dig närstående, och beaktandet av din låga ålder vid händelsen - kan tala för att övergreppet till och med är att betrakta som grovt, enligt Brottsbalken 6 kap 6 § 2 stycket.

Frågan om din pappa skulle kunna dömas för medhjälp till sexuellt övergrepp av barn får nog besvaras nekande. Visserligen har han inte aktivt agerat då han fått höra om övergreppet, och en gärning kan innefatta både aktiva och passiva handlingar. Dock tolkar jag utifrån din fråga det som att din pappa fick reda på vad familjemedlemmen gjort först efter att övergreppet skett, och då brottet redan är fullbordat kan hans passiva agerande inte ligga till grund för medhjälp till brottet.

Av din fråga framgår inte hur lång tid som förflutit sedan händelsen, men de olika preskriptionstiderna för att väcka åtal behandlas i 35 kap Brottsbalken. I 1 § p.2 faller brottet sexuellt övergrepp mot barn, då det hårdaste straffet för detta brott är två år. Preskriptionstiden blir då fem år. Grovt sexuellt övergrepp däremot har ett högsta straff på sex år, vilket gör att det faller in under 35:1 p.3 och leder till en preskriptionstid på tio år. Åklagaren har alltså upp till fem respektive tio år på sig att få gärningsmannen dömd eller i vart fall häktad.

Vanligtvis börjar preskriptionstiden löpa från dess att gärningen begicks, men det finns ett undantag för sexualbrott mot barn under arton år. Här gäller istället att tiden börjar räknas från att du som målsägande (brottsoffer) fyllt arton år. Det är alltså utifrån denna tid du får räkna. Regler om detta undantag finner du i Brottsbalken 35 kap 4 §.

Om du känner att du orkar och vill ha en upprättelse för det du varit med om bör du anmäla händelsen för polisen. Förutsatt att inte preskription har inträffat bör en förundersökning inledas. Då kan du som målsägande få tillgång till ett målsägandebiträde, som stöttar och biträder dig under processen.

Hoppas du fått viss vägledning och stort lycka till!

Med vänlig hälsning

Emilia OhlinRådgivare