Sexuellt ofredande via sms?

Hej! Jag arbetar som lärare på ett högstadium. Min fråga till er handlar om kränkande SMS. Jag har fått ett sms (från en av mina elever) till min mobil som känns kränkande och inte ok. Där står det "Your sexy teacher" "Milf" och "Jag ber om ursäkt för detta det var min ex vän" Min fråga är alltså: (killarna har precis fyllt 15 år). Är det här straffbart? Jag har läst 4:7 i Brottsbalken, men blir inte så mycket klokare av det. Jag är vuxen ( lärare) och det är två elever, 15 år gamla som är inblandade. För att kunna hantera detta på ett bra sätt och för att kunna prata med dem och ev gå vidare i en större diskussion så är det viktigt för mig att veta vad som gäller rent juridiskt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Brottet ofredande är troligtvis inte aktuellt här. För ofredande krävs en kännbar fridskränkning och enligt ett hovrättsavgörande fån 2009 räcker det inte med två sms som saknar grövre innehåll.

Sms:en skulle dock kunna falla under sexuellt ofredande. I ett avgörande från Svea hovrätt från 2011 slog domstolen fast att sådant ofredande kan ske via sms. För att någon skall kunna fällas för sexuellt ofredande så krävs att handlingen typiskt sett är ägnad att kränka någon annans (din) sexuella integritet. För att avgöra om en sådan kränkning ägt rum så får man se till vem den riktat sig mot och under vilka omständigheter den skett. Vissa handlingar kan till exempel anses kränka ett barn men inte en vuxen.

Det centrala är däremot att handlingen (att skicka sms:en) skall ha  en tydlig sexuell inriktning på så sätt att den syftar till att reta/tillfredställa gärningsmannens sexualitet. Det skulle gå att argumentera för att pojkarna, eller åtminstone en av dem, skickat sms:en för att reta eller tillfredsställa sin egen sexualitet. Däremot så tror jag inte att man kan räkna med en fällande dom i det här fallet. Jag tvivlar på att sms:en till sitt innehåll skulle nå upp till den grad av kränkning som krävs rent juridiskt. De är kränkande, men inte brottsligt kränkande.

Det är dock möjligt att jag har fel. Det här är ett lite grått område inom juridiken. Gränsen för vad som anses kränka den sexuella integriteten är inte helt klar och det pågår en hel del forskning kring ämnet. Om du är osäker så råder jag dig att göra en polisanmälan.

Nu svarar jag utifrån den information som finns i frågan - alltså att detta utgör en ensam isolerad händelse. Skulle det däremot vara så att fler liknande incidenter har inträffat så är situationen en annan. Då rör det sig troligen om brott.

Vänligen.

Kim Dohm-HansenRådgivare