Sexualbrott

Hej!

Det är så att jag för en diskussion på ett forum där ämnet handlade om att en farmor lät sitt barnbarn (8 år) suga på hennes bröst för att barnet var nyfiket och enligt mig är då detta sexuellt utnyttjande av barn men det förs då en diskussion om detta om det verkligen är olagligt.

Om du/ni vill så kan ni läsa tråden i sin helhet.

Jag är mest intresserad av att veta vad som gäller i en sådan situation då jag själv anser att det är ett övergrepp. Detta dels för att hon själv inte är mamma till barnet och dels att hon inte kan amma eller att barnet inte behöver ammas och att det då inte finns någon anledning till att låta barnet göra det.

Det räcker med att återkomma med svar via mail eller om ni vill svara direkt i tråden för alla att se.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som du förstår är detta ett mycket känsligt ämne men eftersom tråden ligger uppe på internet som jag förstår det väljer jag att svara på din fråga. Personen ifråga verkar inte anse att angelägenheten är särskilt privat. Jag kommer inte att gå speciellt djupt in på detaljer med tanke på frågans ämnesområde.

Eftersom du specifikt frågar om sexuellt övergrepp väljer jag att ge dig en kort vägledning av paragraferna som omfattar just sexuellt övergrepp som handling. Du får själv sedan läsa igenom och tolka agerandet så som du finner lämpligt.

I 6 kapitlet brottsbalken finner du bestämmelser om sexualbrott https://lagen.nu/1962:700. För att anses som ett barn i lagens mening, i enlighet med brottsbalken, skall barnet vara under 15 år. I 6 kapitlet reglerar bland annat 4, 5 och 6§§ handlingar där barn är involverade. I 4§ stadgas våldtäkt mot barn och jämförlig handling som kan vara att anse som våldtäkt mot barn. I 5§ hittar du, vad som kallas som ett mindre allvarligt övergrepp än våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn. 6§ reglerar sexuellt övergrepp mot barn, det vill säga handlingar som inte faller in under 4 och 5§§. Det är en svår gränsdragning mellan dessa och rättsfallen varierar. Det är en "snårig" terräng och jag hoppas att du själv med hjälp av dessa bestämmelser kan avgöra om du tycker att agerandet är ett sådant eller inte. Går du in på ovanstående länk kan du bredvid varje paragraf hitta utvecklade rättsfall, det vill säga hur domstolen tidigare har dömt i fall som omfattar just den paragrafen.

Det finns även fler paragrafer som kan vara av intresse när man skall avgöra en sådan situation, som till exempel 3§ 6 kapitlet brottsbalken, om du vill fördjupa dig ytterligare i sådana frågor.

Jag hoppas att detta kan ge dig vägledning och att du förstår varför jag inte tar ställning i denna fråga.

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare