Sextrakasserad på jobbet - vad ska jag göra?

Blev sextrakasserad av en pensionär på jobbet. Är undersköterska. Mannen är tydligen alkoholdement enligt mina kollegor, men jag märkte att han var helt på det klara med vad han gjorde mot mig. Han börja smeka mig på rygg och rumpa när jag hjälpte han vid dusch, och när jag sa ifrån ordentligt att det inte var acceptabelt sa han att jag visst tyckte om det där. Sen när jag skulle gå, han ställde han sig framför ytterdörren och krävde en puss från mig. Fick tränga mig ut.. Var chockad och ledsen, fick ingen uppbackning alls från arbetskamrater samt chef. Hur ska jag göra? Är det bara acceptera detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilket brott kan det vara fråga om?
I 6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken anges att "den som […] genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet" gör sig skyldig till sexuellt ofredande. Utifrån det du beskriver låter det som att patientens beteende mot dig faller in under denna bestämmelse.

Vad kan du göra?
Givetvis är detta inte något du ska behöva acceptera eller utstå, utan nödvändiga åtgärder måste vidtas. Här är ett antal åtgärder du kan vidta på egen hand:

- Polisanmäl händelsen. Du har blivit utsatt för ett brott, och ska därför polisanmäla. Du hittar information om hur du ska gå tillväga här.
- Jag skulle också åter prata med chefen, som har ett arbetsmiljöansvar för sina anställda enligt arbetsmiljölagen. Att du blir kränkt på detta vis under ditt arbete är givetvis inte godtagbart, och det är något chefen måste ta på allvar. Se även om chefen kan göra polisanmälan åt dig, eller åtminstone hjälpa dig med att upprätta den.

- Om du har någon möjlighet att göra någon typ av intern rapport om händelsen på din arbetsplats, gör det. Det brukar finnas olika typer av rapportsystem inom vården.
- Jag skulle också ta kontakt med en facklig representant på din arbetsplats (om det finns någon sådan, kontakta annars facket direkt), och se vilket stöd facket kan ge dig i detta fall. Via facket kan det finnas möjlighet till juridiskt stöd, bl a Vårdförbundet ger den möjligheten för sina medlemmar.

Lycka till, och stå på dig! Om du har några fler frågor, lämna gärna en kommentar här under så ser jag till att besvara den så snabbt jag kan.

Vänliga hälsningar,

Sandra SöderbergRådgivare