FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/10/2017

Servitut på grannes väg

Vår granne menar att vi inte kan parkera på hans mark. Vägen till vår fastighet har gått på hans mark sedan mer 50år. Det finns ingen annan möjlighet att nå denna gård (byggd för ca 200 år sedan) på annat sätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska sägas, att servitut är en rätt och en förutsättning för en fastighet att använda en annan fastighet på i förväg bestämt sätt, för att tillfredsställa olika nödvändigheter. Detta innebär, att har du inte har något servitut avseende möjligheten att använda vägen som är på din grannes fastighet, så finns det heller ingen fastställd rättighet för dig att använda dig av vägen på din grannes fastighet.

Däremot skulle du kunna ansöka hos lantmäteriet om ett officialservitut och på så vis kunna använda grannens väg, trots att ni som grannar inte är överens. Förutsättningen vid officialservitut är dock att det är av väsentlig betydelse för den fastighet som behöver servitutet (7 kap. 1 § fastighetsbildningslagen). Med hänsyn till att det endast finns en väg till er grannes fastighet, bör din ansökan bifallas. Detta eftersom att ni är beroende av att köra över grannens fastighet, för att kunna komma fram till er fastighet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare