FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/04/2017

Servitut på egen vattenbrunn

Vår granne har servitut på vatten från vår brunn.

Vad händer om vattnet tar slut?

Är vi skyldiga att fixa vatten till grannen?

Vattnet skulle räcka till oss som är två äldre personer men inte till en familj med två barn.

Kan man säga upp ett Servitut?

Vår vattennivå är låg nu som övriga landet.

MVH

Anna Karin Nilsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägaren av den andra fastigheten (grannen) ska använda servitutet så att inte er fastighet betungas mer än nödvändigt (14 kap. 6 § JB). Alltså borde ni kanske meddela grannen om att vattennivån är låg och brunnen inte kan försörja en familj med två barn för tillfället.

Den enda skyldighet ni har är att underhålla brunnen, det finns alltså ingen skyldighet att fixa vatten till grannen.

Kan man säga upp ett servitut?

Om man kan säga upp ett servitut beror på hur avtalet ser ut. Servitut kan nämligen upplåtas utan en begränsning av tiden. (7 kap. 6 § JB)

Kontakta gärna Lawline om du undrar mer!

Oskar ForsbergRådgivare