FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/02/2014

Servitut eller gemensamhetsanläggning?

Vi har idag ett avtalsservitut för bilväg över grannens tomt då våt tomt inte ligger i anslutning till väg. Nu ska grannen dela av din tomt och vill ändra servitutet till gemensamhetsanläggning. I det ska skrivas in att vi alla tre ansvarar för underhåll av väg och snöskottning vilket är ok. Har vi något att förlora på att byta ett avtalsservitut mot en gemensamhetsanläggning?

Lawline svarar

Hej!

När en gemensamhetsanläggning har inrättats svarar de deltagande fastigheterna gemensamt för underhållet. Hur kostnaderna för underhåll mm. ska fördelas bestäms vid förrättningen enligt anläggningslagen 15 § och grundas bl.a. på vilken nytta varje fastighet har av anläggningen. Eftersom att gemensamhetsanläggning inrättas genom lantmäteriförrättning kommer förrättningskostnader uppstå och dessa fördelas mellan deltagarna efter vad som är skäligt, se anläggningslagen 29 §. Den stora (negativa) skillnaden för er som tidigare haft avtalsservitut kommer alltså att vara att ni kan drabbas av kostnader relaterade till gemensamhetsanläggningen.

Du kan läsa mer om gemensamhetsanläggningar på Lantmäteriets hemsida http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Aga-tillsammans/Gemensamhetsanlaggningar/. Lagrummen hittar du https://lagen.nu/1973:1149.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare