Serviceskyldighet och krav på samverkan enligt FL

Hej!

Var regleras kommuners och landstings samarbetskrav?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I Förvaltningslagen (FL) finns regler som gäller för både kommuner och landsting. Jag är inte helt säker på om du menar myndigheters serviceskyldighet (som gäller gentemot enskilda) eller om du menar kraven på samverkan mellan myndigheter. Om du menar seviceskyldigheten finns denna reglerad i 4-5§§ FL. I korthet innebär denna att myndigheter är skyldiga att lämna upplysningar och råd till enskilda om sådant som faller inom myndighetens område (t.ex. att hjälpa till med att fylla i en ansökan). Servicen ska ges i den mån som är lämplig och är alltså inte obegränsad. Förutom detta innebär serviceskyldigheten att allmänheten ska ha god tillgång till myndigheterna och i 5§ FL regleras därför möjligheten till kommunikation med myndigheterna.

Vad gäller kraven på samverkan mellan myndigheter finns i 6§ FL en bestämmelse enligt vilken varje myndighet ska lämna andra myndigheter hjälp inom ramen för den egna verksamheten. Detta innebär att myndigheter t.ex. ska besvara remisser.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare