FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/03/2017

Serveringstillstånd, åldersgräns och marknadsföra lättdryck (under 2,25 %)?

Hej!

Jag är intresserad av att driva en foodtruck med öl/vin/drinkar av låg eller ingen alkoholnivå och undrar nu över serveringstillstånd. Har jag förstått det rätt om jag säger att en restaurang/cafe/foodtruck kan sälja lättdrycker (under 2.25%) utan serveringstillstånd eller åldersgräns för köp?

Vad gäller om jag sedan dessutom vill göra reklam för dessa drycker?

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Kan man sälja lättdrycker, dvs öl/vin/drinkar under 2,25 %, utan serveringstillstånd?

Ja, du får sälja lättdrycker (med alkoholhalt under 2,25 %) utan serveringstillstånd då serveringstillstånd endast krävs för servering av alkoholdrycker, vilket i alkohollagen definieras som dryck med alkoholhalt över 2,25 % (1:5 AL).

Kan man sälja lättdryckerna utan åldersgräns?

I alkohollagen finns ingen regel om åldersgräns för servering av lättdrycker, vilket borde innebära att du får sälja lättdryckerna utan åldersgräns för köp (3:7 AL).

Kan man göra reklam för lättdryckerna?

När det gäller reklam för lättdrycker är det viktigt att tänka på att inte marknadsföra dem på så sätt att konsumenterna förväxlar dem med alkoholdrycker, dvs. drycker med en alkoholhalt över 2,25 % (7:6 AL).

Anledningen till detta är att man inte ska kunna göra indirekt reklam för drycker med högre alkoholhalt (då det finns särskilda regler för reklam av sådana alkoholdrycker).

Det räcker inte att alkoholhalten anges i annonsen för att konsumenter inte ska förväxla dryckerna utan det krävs att annonsens utseende och innehåll inte ger intrycket av att det är reklam för alkoholdrycker (över 2,25 %) vid en hastig blick. Det är svårt för mig att säga hur en sådan annons ska se ut eftersom det är något som bedöms från fall till fall, men det är i alla fall något du bör tänka på när du ska marknadsföra dryckerna.

Hoppas att svaret har varit till hjälp. Du är välkommen att ställa fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare