Separationsrätt vid konkurs av däckhotell

DÄCKHOTELL KONKURS

Jag förvarar mina däck på däckhotell.

Förskottsbetalning för däckförvaring och däckskifte.

Vad händer om företaget som är ett AB går i konkurs. Finns det någon risk att jag ej får tillbaka mina däck? Vilka rättigheter har jag. Om företaget går i konkurs så har ju inte jag koll på det förrän det är dags att byta till vinterdäck.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allting som finns hos någon som går i konkurs presumeras tillhöra denne. För att du ska ha rätt att få tillbaka dina däck vid en eventuell konkurs krävs det att du har sk. separationsrätt, vilket innebär att du har rätt att separera din egendom från däckhotellets. Separationsrätt föreligger om den sk. specialitetsprincipen är uppfylld. Det innebär att dina däck måste vara individuellt bestämbara föremål som går att identifiera hos förvararen, vilket inte torde vara några problem här då däcken säkert är markerade eller registrerade som dina på något sätt. Skulle det däremot vara så att flera kunders däck är likadana, ligger hopblandade och inte är registrerade på något sätt kan det dock bli problem. I den sistnämnda situationen har du sannolikt inte något rätt att få tillbaka dina däck, eftersom det i sådana fall inte går att säkerställa precis vilka däck som är dina. Är du osäker råder jag dig att ringa däckhotellet för att kontrollera förvaringen.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare