Separation sambo - barn.

Hej!

Jag är en man på 33 år och min sambo är 30 år.

Vi har bott i tillsammans sen 2010 och vi har pratat om separation.

Vem har rätt om barnen när man separerar som sambos?

Jag vet inte inte hur det funkar och skulle vilja ha råd eller tips.

Min sambo har sagt att hon har mer rätt om dom för att barnen har sin dagmamma i närheten och att jag då skulle bo hos min morsa eller bo nån annan stans och kunde hälsa på dom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om man separerar som sambos, och tidigare hade gemensam vårdnad över sina barn, så fortsätter den gemensamma vårdnaden att gälla. Det är vårdnadshavarna som beslutar var barnen ska bo efter separationen. Förutsatt att det är du och barnets mamma kan ni komma fram till att barnen ska bo bara hos henne, bara hos dig eller växelvis. Du och barnens mamma kan även skriftligt avtala om hur boendet ska se ut. Detta ska godkännas av socialnämnden enligt 6:14a 2 st föräldrabalken (FB). Ni kan även få hjälp att avtala om vårdnad, boende och umgänge enligt 6:17a FB. Detta bistår socialnämnden er med. Vid prövning av ert avtal kommer socialnämnden att se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir ordentligt utredda. Detta för att försäkra sig om att välja det alternativ som är mest förenligt med barnens bästa.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Linn Kanter PergamentRådgivare