Separata eller individuella avtal?

Hej!

Vi är ett popband som vill starta ett konstnärskollektiv i anslutning till bandet som kan ta fram logotyper, albumomslag, tryck, grafik och så vidare. För att allt ska gå rätt till vill vi förankra det hela i upphovsrättsliga lagar, det jag undrar är alltså hur vi ska gå tillväga för att slippa eventuella problem i framtiden. Ska vi skriva individuella kontrakt med varje enskild konstnär eller ska vi ha ett övergripande kontrakt och i så fall, räcker det med att tillhandahålla kontraktet utan underskrifter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag skulle i detta fall råda er till med varje konstnär skrivna kontrakt. Även om avtal kan ingås konkludent, dvs att konstnären som bor i kollektivet genom att bo där accepterat kontraktet som rör upphovsrätterna, kan det bland annat för bevisfrågor vara klokast att reglera era mellanhavanden i skriftliga och underskrivna kontrakt.

Att enbart tillhandahålla kontrakt som inte ingås/skrivs under kan innebära att den andra parten, dvs konstnären i fråga, inte accepterar kontraktet och dess villkor. I ett sådant fall blir vanliga upphovsrättsregler och inte avtalet gällande. Självklart finns det undantag, vilket jag nämnda ovan, som kan göra att kontraktet ändå anses accepterat. Rådet är fortfarande att utforma kontrakt som skrivs under.

Ha en trevlig dag,

Lawline RådgivareRådgivare