FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/10/2014

Sen faktura & ändrade avtalsvillkor

Har idag varit i kontakt med min teleoperatör som vid närmare granskning inte skickat en enda faktura på över 14 månader till oss på ett av alla av våra abonnemang. Nu krävs vi på mycket pengar för utebliven betalning och vid närmare granskning har dom även ändrat i avtalet vad gällande bindningstiden. Dom påstår att dom aldrig råkat ut för detta tidigare och vi anser att det är delat ansvar o därför borde vi dela på skulden. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående den sena fakturan

Blir du skyldig att betala den sena faktura? Kort sagt, ja, eftersom fakturan inte har preskriberats än (innebär att fakturan fortfarande är giltig). Preskriptionstiderna är olika för köp mellan näringsidkare-konsument och näringsidkare-näringsidkare.

Näringsidkare-konsument:

Enligt 2 § 2 st. preskriptionslagen (1981:130) preskriberas en fordran mot en konsument, som omfattar vara, tjänst eller annan nyttighet som tillhandahålls av en näringsidkare, efter tre år. Eftersom det endast har gått 14 månader sen din faktura skulle ha kommit, gäller fakturan fortfarande och då kan din operatör kräva summan som fakturan avser.

Näringsidkare-näringsidkare:

Preskriptionstiden är 10 år, enligt 2 § 1 st. preskriptionslagen.

Angående avtalet

Avtalet som har ingåtts mellan dig och operatören är bindande för er båda och ni måste att uppfylla era skyldigheter enligt avtalet. Huvudregeln är att ingen av parterna har rätt att ensidigt ändra villkoren i avtalet utan samtycke från motparten, men det finns dock undantag beroende på vilken typ av avtal det är. Engångsavtal för en beställning t.ex. kan inte ändras i efterhand, avtal som gäller för viss tid kan endast ändras i vissa fall och avtal som gäller tillsvidare kan endast ändras pga. skäl som anges i avtalsvillkoren.

Telefon- och mobiltelefonabonnemang gäller oftast tillsvidare, vilket är det jag utgår ifrån.

Ett företag kan ensidigt ändra ett avtal som gäller tillsvidare endast om:

skälen till ändringen är godtagbara: till exempel att produktions- eller anskaffningskostnaderna eller andra kostnader för den vara eller tjänst som avtalet gäller ändras eller en väsentlig ändring i förhållandena, en lagändring eller ett myndighetsbeslut som företaget inte har kunnat beakta när avtalet ingicks,
skälen har preciserats i avtalsvillkoren,
avtalets innehåll inte ändras väsentligt för konsumenten.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som gäller tillsvidare på grund av ändringarna.

Jag skulle rekommendera att du tittar igenom ditt avtal för att se om det finns något/några avtalsvillkor som ger operatören rätt att ändra villkoren i avtalet.

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare