Semesterlön istället för semesterersättning

Hej! har varit tillsvidare anställd på en resturang nu med timlön i ett år!

och får semesterersättning utbetald varje månad i samband med lönen!

har jag rätt att kräva betald semester istället?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som arbetstagare har du rätt till semesterförmåner enligt 1§ i Semesterlagen, som du hittar https://lagen.nu/1977:480. Semesterförmåner innefattar bland annat rätten till betald semester, eller semesterlön som det kallas i lagen, enligt 26§. Semesterersättning kan betalas ut istället vid anställningar som varar en kortare tid än tre månader, 5§. Enligt lagen har du med andra ord rätt till betald semester istället för semesterersättning.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare