Semesterlön i kollektivavtal

Hej !

Jag arbetar på ett bageri. Det gäller angående min semesterlön..

Jag trodde att semesterlönen var 13,2% av vad du har tjänat under intjänande året. Men enligt ekonomiansvarig så är det ett avtalat belopp från facket som du får. Han hänvisar till 13,2% är om man har utbetalt pengar på varje lön. Då räknas samtliga inkomster.

Stämmer detta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall tillämpas semesterlagen då den innehåller bestämmelser kring semesterlöner. I lagens 16 a paragraf framgår huruvida semesterlönen ska beräknas. Men lagens 2 a paragraf menar på att viss del av lagen är semidispositiv. Att lagen är semidispositiv innebär att lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal som företaget har ingått. Paragrafen kring semesterlöneberäkning är semidispositiv och därför är det alltså okej att företaget genom avtal har andra bestämmelser än vad som följer av lag. Jag antar nu att det fack du nämner är arbetsorganisationen företaget valt att sluta sitt kollektivavtal med.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare