Semesterlön för anställd på bemanningföretag

Hej. Jag arbetar på ett bemanningsföretag. Jag får en arbetsorder på arbetet jag ska utföra och kontaktar kunden när arbetet ska utföras. Företaget debiterar 490 kr/tim till kunden och betalar ut 170 kr/ tim innan skatt till mig. Företaget betalar inte ut semesterlön till mig.

Är inte företaget bunden av semesterlagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om semester behandlas i Semesterlagen, som behandlas https://lagen.nu/1977:480.

Arbetstagare har rätt till semesterförmåner i enlighet med semesterlagen, SemesterL 1§. En arbetsgivare kan inte avtala med en enskild anställd att denna inte ska ha rätt till semesterförmåner, SemesterL 2§. Så länge du räknas som arbetstagare och inte som egen företagare har du alltså rätt till semesterförmåner enligt Semesterlagen, det gäller även om du är anställd på ett bemanningsföretag.

I vanliga fall betalas semesterförmåner ut i from av semesterlön som utbetalas i samband med semesterledigheten, SemesterL 26§. Vid kortare anställningar kan semesterförmåner istället utbetalas som semesterersättning, SemesterL 5§.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare