Semesterlön

Jag har en 3 månader lång anställning som massör på ett litet företag, då kallas man väl inte timanställd? I alla fall, min fråga är vad min semesterersättning blir? Jag är inte fackligt ansluten.

Tack för hjälpen:)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om anställningsformer finns i lagen om anställningsskydd, LAS, som du hittar här och regler om semesterlön finns i semesterlagen, SemL, som du hittar här.

Vilken form av anställning du har beror inte hur lång tid du har varit anställd, du kan mycket väl vara ”timanställd” trots att du varit anställd 3 månader. För att ta reda på vilken anställningsform du har är det lättast att läsa vad det står på ditt anställningsavtal. Jag vill här passa på att informera dig om att ”timanställning” inte är någon egentlig anställningsform i lagens mening, utan innebär bara att du får betalt per timme du arbetar.

Semesterlönen beräknas på olika sätt beroende på hur din lön räknas ut, 16 § SemL. Om du har en bestämd lön per vecka eller månad beräknas din semesterlön enligt sammalöneregeln i 16 a § SemL. Om du inte har en bestämd lön per vecka eller månad eller din arbetsgivare hellre vill det så beräknas din semesterlön enligt procentregeln i 16 b § SemL.

Exakt vilken summa din semesterlön kommer uppgå till kan jag tyvärr inte svara på utan att veta mer om villkoren för din anställning och vad du har för lön.

Hoppas att mitt svar är tillräckligt som hjälp!

Mvh

Anna BackmanRådgivare