Semesterledighet innan tjänstledigt

Jag funderar på att ansöka om tjänstledighet (6 mån: 1/8 2014-31/1 2015) för att starta egen firma.

Vet du vad som gäller för rätt till semester? Kan chefen neka mig mina ”vanliga” semesterveckor i sommar (planerar ta ut 3 veckor i juli) om jag får tjänstledigt fr.o.m. 1 augusti?

Tack på förhand! /Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till semester framgår av Semesterlagen. Arbetsgivaren måste lämna besked om huruvida önskad semester kan ges två månader i förväg. Som huvudregel har arbetstagaren rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Detta påverkas inte av att man kommer att vara tjänstledig senare, har du fått semestern beviljad är detta ett löfte från arbetsgivarens sida som ska hållas.

Dock är det i sista hand arbetsgivaren som bestämmer över semesterförläggningen om parterna inte kan komma överens, men avvikande villkor kan finnas i det kollektivavtal du omfattas av.

Sofia LinderRådgivare