Semesterersättning vid timanställning

Hej,

Jag har jobbat deltid i affär som timanställd i över 2 år. Jag har aldrig tagit ut någon betald semester eftersom semesterdagar är inget jag och min chef har pratat om. Min chef har nämt att han har kollektivavtal. Jag har läst att man som timanställd enligt lag har rätt till 12% semesterersättning av sin timlön, men jag undrar hur det ser ut i mitt fall? Det har aldrig framgått i mina lönespecifikationer att det är medräknat i utbetalningen. Har även läst att arbetsgivaren istället kan betala ut det årsvis. Jag har aldrig fått semesterersättning. Hur ligger det till? Har jag enligt lag haft rätt till semesterersättning under hela tiden jag varit anställd? Vad ska jag göra?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterersättning regleras i Semesterlagen (SemL), den hittar du här.

Som timanställd har du rätt till semesterersättning och enligt lagen ska denna beräknas till 12 % av lönen, 16 b och 28 §§ SemL. Denna betalas ofta ut varje månad i samband med löneutbetalningen, eller i slutet på varje år. Dock ska den senast betalas ut senast en månad efter anställningens upphörande, 30 § SemL.

Om det finns kollektivavtal så kan utbetalningen regleras annorlunda, varför du bör undersöka ifall det finns ett kollektivavtal du omfattas av och isåfall läsa igenom detta för att se om det finns något reglerat om semesterersättning.

Om semesterersättningen betalas ut i samband med den vanliga lönen så ska det klart och tydligt framgå på lönespecifikationen vad som utgör vanlig lön och vad som utgör semesterersättning, exempelvis genom att det är två olika poster på specifikationen.

Eftersom du inte har tagit ut någon semester så har du rätt till semesterersättning, varför jag tycker att du borde gå till din chef och ta upp detta. Det kan vara så att din chef tänker betala ut semesterersättning efter att du avslutar din anställning.

Hoppas detta svar hjälpte dig!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare