Semesterersättning vid timanställning

Hej!

Jag har en fråga kring en anställning som beskrivs som "allmän visstidsanställning i sammanlagt 24 månader med arbetstid intermittent. har man rätt till semesterersättning när man är timanställd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som arbetande anställd ”tjänar du ihop” betald semester genom ditt arbete. Normalt betalas det då ut som semesterlön i samband med att du tar semester. De betalda semesterdagar man tjänat in som man inte plockat ut i semester har man rätt att få i semesterersättning istället. Det brukar betalas antingen som en samlad klumpsumma i slutet av anställningstiden eller som en utbetalning som läggs på löneutbetalningen varje månad. Om semesterersättningen betalas ut i en klumpsumma, så ska den betalas ut senast en månad efter att anställningen avslutats (30 § semesterlagen). Vid visstidsanställning brukar det normalt betalas ut som en summa varje månad tillsammans med lönen. Om arbetstiden också är en timanställning så används den s.k. procentregeln vid beräkningen. Det beräknas då med minst 12 % av timlönen gånger antal arbetade timmar (16 b § semesterlag). Det spelar dock ingen roll hur lång tid du jobbat, du har alltid rätt till semesterersättning.

För att få reda på exakt vad som gäller kring semesterlön och semesterersättning så bör du kolla ditt kollektivavtal. Det ska även framgå på din lönespecifikation om du har fått semesterersättning utbetalad tillsammans med månadslönen.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare