Semesterersättning utbetalningar

Jag är timanställd. Under alla tidigare år så har mitt företag betalat ut min semesterers varje månad, beloppet beroende hur mycket jag arbetat. Nu har de ändrat på utbetalnings rutinerna, nu kommer de att betala semester en gång om året viket vi tycker är fel vi vill få vår ers. som tidigare månaden efter. Kan jag begära hos företaget att få min semester ers utbetald som tidigare? Det är min fråga.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Framgår det av ditt anställningsavtal att semesterersättningen ska betalas ut varje månad kan du hävda att du vill ha det som tidigare. Framgår det inte är det tyvärr företaget som bestämmer hur dess utbetalningsrutiner ser ut.

Lycka till!

Isabella WidjestrandRådgivare