semesterersättning under sjukfrånvaro

Hej

Jag är heltidsanställd och har varit det på samma företag i fyra år, jag får varje månad ut min semesterersättning med min vanliga lön.

Min fråga är nu. Att för 3 månader var jag med om en skada som gjorde att jag blev sjukskriven i tre månader och då undrar jag om arbetsgivaren ska betala ut min semesterersättning ändå under sjukskrivningen.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om semesterersättning finns i semesterlagen, https://lagen.nu/1977:480.

Huvudregeln för semesterlönegrundande frånvaro finner man i § 17 semesterlagen, https://lagen.nu/1977:480#P17S1.

Huvudregeln är att om man frånvarar på grund av sjukdom så ska det anses som att man tjänar in semesterlön under tiden man är borta, upp till 180 frånvarodagar. Om sjukfrånvaron beror på arbetsskada så gäller ingen tidsbegränsning.

Exakt hur du och din arbetsgivare ska göra med semesterersättningen kan jag inte svara på. Semesterersättning får man om anställningen upphör innan man har hunnit ta ut sina intjänande semesterdagar, se https://lagen.nu/1977:480#P28S1.

Sammanfattningsvis kan man säga att din frånvaro torde vara sådan att du tjänar in semesterlön, och att om du inte får ut semesterlönen i form av semester så ska du få ut den i form av semesterersättning. Eftersom att du brukar få ut semesterersättningen med din vanliga lön (d.v.s. att du inte får ut någon betald semester) så borde inte din arbetsgivare sluta betala ut semesterersättningen under den tid som du har sjukfrånvaro.

Hoppas att svaret är dig behjälpligt,

vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare