Semesterersättning - en oinskränkt rättighet

Hej! Jag har jobbat några månader under 2015 på PG:s signalvakter AB i Lomma!

Jag har fått en slutlön när jag slutade där för cirka en månad sedan!

Men jag har väl rätt till semesterlön också?

Tacksam för svar när ni har tid! Svara gärna till min emailadress! Se ovan!

Kontaktperson på PG:s Signalvakter är: Johan Pedersen.

Emailadress: johan.pedersen@signalvakt.se

Vänliga hälsningar!

Mats Langnesund

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tror du menar semesterersättning och inte semesterlön. Du har rätt till semesterersättning och den rättigheten går inte att avtala bort, 2 och 28 §§ semesterlagen (1977:480). Semesterersättning bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön och kan grundas på antingen sammalöneregeln eller procentregeln, 16-16 b §§ semesterlagen. Om du har haft rörlig lön varje månad, exempelvis om du har varit timanställd, så beräknas din semesterersättning troligtvis efter procentregeln, vilken är tolv procent av din timlön. Semesterersättningen ska utbetalas utan oskäligt uppehåll och senast en månad efter att din anställning har upphört. Om det föreligger något hinder mot att beräkna ersättningen, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret har upphört, 30 § semesterlagen.

Notera att din anställning måste ha upphört för att du ska få din semesterersättning i år. Om du inte får några arbetsuppgifter men fortfarande är anställd hos företaget, så kommer du inte att få ersättningen förrän i slutet på semesteråret, i slutet på april år 2016, jfr 3 § semesterlagen. Det kan även vara så att arbetsgivaren planerar att betala ut det i slutet på semesteråret, men det du har emellertid rätt att erhålla det senast en månad efter att din anställning har upphört.

Du hittar semesterlagen här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare