Semesterersättning: beräkning och krav

Hej, jag har en provanställning på 6månader (3/9-15 -2/3-16) som upphör nu och jag blir arbetslös. Men jag tänkte fråga hur detta med semesterersättning blir, har under denna tid inte fått ut någon semesterersättning alls och varit prov på 50%. Med en hel del extratimmar.

Men visst har jag rätt enligt lag att få ut semesterersättning för det jag tjänat in under perioden? Och hur ska jag räkna på hur mycket detta blir? Vad gör jag om chefen (som inte vet vad som är rätt och fel) nekar mig detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt till semesterersättning grundat på en procentsats om tolv procent under hela din anställningsperiod. Du bör upplysa din arbetsgivare om dina rättigheter och hans/hennes skyldigheter.

Du har rätt till semesterersättning, vilken utgör tolv procent av din sammanlagda intjänade lön hos arbetsgivaren under din anställningstid från och med 3 september 2015 till och med 2 mars 2016 (16 b § semesterlagen). Får du inte semesterersättning utbetalt månadsvis, ska den utbetalas i april eftersom semesteråret tar slut den 31 mars (3 § semesterlagen). Du har rätt att få semesterersättningen utbetald senast en månad från det att din anställning upphör (30 § semesterlagen).

Det betyder att, oavsett om din anställning skulle fortsätta efter den 2 mars eller om den upphör då, du har rätt till din semesterersättning i april 2016. Notera att avvikande beräkningar och utbetalning av semesterersättning kan göras i ett kollektivavtal, om ni mot förmodan är bunden av ett sådant.

Jag rekommenderar att du begär att få din semesterersättning utbetald och att du, vid eventuellt motstånd, hänvisar till delar ur mitt svar tillika hänvisningar till semesterlagen. Når du inte framgång i dina förhandlingar med din arbetsgivare, bör du vända dig till facket om du är medlem. Din sista utväg är att stämma din arbetsgivare inför domstol, vilket dock är både tids- och kostnadskrävande. Det är inte att rekommendera om semesterersättningen avser en förhållandevis lägre summa i sammanhanget.

Vi kan hjälpa dig att upprätta ett kravbrev om utbetalning av semesterersättning till ett fast och konkurrenskraftigt pris. Är du intresserad av det, vänligen hör av dig till oss på info@lawline.se.

Tycker du att något är oklart i mitt svar kan du lämna en kommentar.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare