Semesterersättning

Hej!

Visst är semesterersättningen grundad på bruttolönen? I mitt fall så är min bruttolön denna månad:

20 063,17 kr. Då säger min lönespecifikation att 12% är 1 971,15 kr, vilket EJ är 12% ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med det grundläggande, dvs. vad som gäller gällande semesterersättning och därefter kommer jag försöka förklara just ditt ärende gällande beloppet: 1971,15kr.

Grundläggande:

Precis som du säger så är semesterersättningen grundad på en del av bruttolönen. Din arbetsgivare är enligt 5 § och 16 b § semesterlagen skyldig att betala ut 12% av din totala ersättning i semesterersättning om du är anställd i mindre än 3 månader, timanställd eller väljer att inte ta ut några semesterdagar.

Det är vanligt att det i anställningsavtalet eller på lönespecifikationen framgår att lönen är inklusive semesterersättning och att den således betalas ut löpande.

Semesterlagen är dock semidispositiv, vilket innebär att vissa delar av lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Bestämmelsen om semesterersättning är ett exempel på en sådan semidispositiv bestämmelse.

Beloppet 1971,15kr i semesterersättning:

När det gäller frågan om varför du endast har fått 1971,15kr i semesterersättning kan det vara p.g.a att det inte finns något lagreglerat om så kallad obekväm arbetstid (OB). Har du ex. OB inräknat i din bruttolön kan det vara så att du inte får någon semesterersättning för denna tid. Detta brukar framgå av antingen det kollektivavtal som din arbetsgivare är ansluten till eller ert personliga avtal mellan dig och din arbetsgivare. Du bör således ta reda på om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal eller inte alternativt om det finns något i ditt anställningsavtal som reglerar din semesterersättning, för att se om beloppet på 1971,15 kr faktiskt är korrekt.

Vill du ha ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se alternativt använda dig av vår expresstjänst där du får en fördjupad undersökning i ditt ärende inom 3 dagar. För att ge dig ett fullständigt svar hade jag behövt se ditt anställningsavtal samt din lönespecifikation. Detta kan vi hjälpa dig genom vår expresstjänst som du hittar här.

Ha en trevlig dag och lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare