Semesterdagar vid deltidsarbete

Hej!

Har arbetat 2017-02-08 till 2017-12-08. Under denna tid hade jag 8 semesterdgr, men måste väl vara berättigad till flera. Arbetade 80 %, vet inte riktigt hur jag ska räkna ut min semesterersättning.

Fick inget extra i Juli, utan en vanlig månadslön. Hur kan man gå vidare om min arbetsgivare inte vill betala? Tack för svar.

Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

Du har rätt till semesterförmåner enligt Semesterlagen (SemL). Huvudregeln är att Semesterledigheten ska läggas så att även deltidsanställda och anställda med oregelbundna arbetstider får en semesterledighet som motsvarar de lagstadgade 25 dagarna (4 § SemL). Dina semesterdagar påverkas dock av hur många dagar i veckan du arbetar i genomsnitt.

Arbetar du dina 80 procent fördelat över 5 dagar per vecka, så påverkas inte antalet semesterdagar som du har rätt till. Semesterlönen beräknas på din deltidslön. Om det däremot är så att du arbetar oregelbundet så behöver du göra en omräkning av dina semesterdagar, en vanlig metod är då att räkna om de 25 semesterdagarna till nettosemester (se b.la. AD 2004 nr 76). Du beräknar din nettosemester genom att ta antalet arbetsdagar i veckan multiplicerat med antalet semesterdagar och sen så delar du det med fem. Hur semesterförmånerna sedan regleras beror på hur din anställning ser ut, men som utgångspunkt har du rätt till 12 procent av allt som du tjänat under året i semesterersättning (16 b § Semesterlagen).

Huvudregeln är att din arbetsgivare ska betala ut din semesterersättning utan oskäligt dröjsmål, men senast månaden efter att anställningen avslutades (30 § 1 st. Semesterlagen). Om arbetsgivaren vägrar att betala ut din semesterersättning så kan denne bli skadeståndsskyldig mot dig (32 § Semesterlagen), men du behöver väcka talan inom två år (33 § Semesterlagen). Du kan också vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande (här). Om arbetsgivaren inte betalar trots detta så behöver du ta saken vidare till tingsrätt för att få din semesterersättning. Vid en ansökan om betalningsföreläggande så är det viktigt att dina grunder framgår tydligt. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan så kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig gärna med detta!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare