Semesterdagar under provanställning

Hej, har provanställning i 6 månader från 2 februari till 2 augusti, har jag rätt till några semesterdagar under denna period?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Regler om anställdas rätt till semester finns i semesterlagen.

Alla arbetstagare har rätt till sammanlagt 25 semesterdagar per år (4 §). Något krav på intjänande finns inte för att få rätt till dessa 25 semesterdagar. Denna bestämmelse är dessutom tvingande, vilket betyder att arbetsgivaren inte kan avtala bort den.

Det antal semesterdagar som du har rätt till semsterlön under sommaren 2015 beror på hur många dagar du har varit anställd från och med 1 april 2014 till och med 31 mars 2015 (detta är ditt intjänandeår). Eftersom din provanställning började den 2 februari har du hunnit vara anställd ca två månader under intjänandeåret. Normalt tjänar man in ca två betalda semesterdagar per månad. Därför har du antagligen rätt till fyra semesterdagar med semesterlön och 21 obetalda semesterdagar.

Det är frivilligt om du vill ta ut den obetalda semestern (8 §). Om arbetsgivaren begär det ska du lämna besked angående om du vill avstå från de obetalda semesterdagarna. Beskedet är bindande och man har inte rätt att ångra sig i efterhand och vilja ha obetald semester som man avstått från.

Om inget annat har avtalats ska semestern (oavsett om den är betald eller obetald) förläggas någon gång under perioden juni-augusti (12 §).

Viktigt att tänka på är att anställningsavtal och/eller kollektivavtal kan reglera semestern på just din arbetsplats på ett annorlunda sätt. Det som kan påverka semestern i ditt fall är att den period som räknas som intjänandeår och semesterår kan avtalas annorlunda i kollektivavtal och att semesterns förläggning kan se ut på ett annat sätt i ditt anställningsavtal. Du och din arbetsgivare kan även komma överens om att semestern ska förläggas under någon annan period av semesteråret.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare