Semester vid timanställning

Hej! Jag har varit timanstäld vid behov i tre år på samma taxi företag, i år sökte jag semester tre veckor i juli men fick bara en få jag sa att jag absolut inte kunde jobba för jag var bortrest. Jag undrar om jag då kan kräva att gå ta dom andra veckorna i augusti? Eller är de rätt att man ska få jobba heltid ett år och bara få en veckas semester! Jag får semesterersättning som jag får utbetald månaden efter semestern

Lawline svarar

Hej Mathias, tack för in fråga.

Enligt lagen om anställningsskydd finns egentligen inte timanställning som anställningsform. Vid varje arbetstillfälle uppstår en tidsbegränsad anställning, däremellan föreligger inget anställningsförhållande. Eftersom du inte har någon ordinarie arbetstid vid behovsanställning finns heller ingen tjänst att söka semester ifrån. Istället för att ta ut din semester som betald ledighet får du därför semestererlön som enligt huvudregeln utbetalas samtidigt med lönen för de arbetade passen varje månad. Semesterlönen utgör 12% av lönen enligt semesterlagen.

Däremot ska du självklart inte bara ha en veckas semester under ett helt år. När du är anställd vid behov har du alltid rätt att tacka nej till de arbetspass som arbetsgivaren erbjuder, du är bara bunden att arbeta de pass som du redan har tackat ja till. Om du inte redan har accepterat arbetspassen i juli och/eller augusti har du ingen arbetsskyldighet, och du behöver då inte heller ansöka om semester.

Sofia LinderRådgivare