Semester för timanställd

Hej!

Min dotter går på gymnasiet, är 17 år och har en timanställning inom handels. Under semesterperioderna i sommar vill hennes chef inte ge henne någon ledighet alls. Har hon inte rätt till någon ledighet? Hennes chef säger att hon måste kolla med henne innan hon bokar någon som helst semester, även under skolterminerna. Vi var i Thailand i vinter och denna resa bokades långt innan hon fick jobbet, och nu i efterhand säger chefen att hon skulle frågat innan vi bokade denna resa.

Dessutom säger hon att hon måste bli mer villig att ta fler pass när någon är sjuk, hon är redan schemalagd på 8 pass i månaden, och har tackat nej till några pass då hon haft stora prov att plugga till. Det är bara min dotter hon går på så här, de andra 2 timanställda är äldre och dem är hon inte alls så bestämmande mot eller kräver att de skall ställa upp.

Undrar lite vilka rättigheter hon har när det gäller semester och ledighet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje år, enligt semesterlagen. För en anställning som varar högst tre månader (till exempel sommarjobb) kan arbetsgivaren och arbetstagaren avtala om att ingen semester ska tas ut. Då ska arbetstagaren få semesterersättning istället, (5 § semesterlagen).

Om din dotters anställning inte är tidsbegränsad till högst tre månader har hon alltså rätt till 25 semesterdagar. Fyra veckor av semestern ska i första hand förläggas någon gång under perioden juni-augusti, men arbetstagaren och arbetsgivaren kan avtala om någon annan period. Om det behövs på grund av särskilda skäl kan arbetsgivaren själv bestämma att semestern ska förläggas till en annan period, 12 § semesterlagen. Det är oklart vad som ska räknas som sådana särskilda skäl, men enligt motiven till lagen kan det vara att förlägga semestern så att till exempel att sjukvård, kommunikationer och annan samhällsservice fungerar även under sommarmånaderna.

Om man vill ta ut semester någon annan tid på året är det arbetsgivaren som bestämmer om man får det eller inte. Det är även arbetsgivaren som bestämmer när sommarsemestern ska förläggas om man inte kan komma överens. Din dotters chef har därför rätt i att din dotter måste ansöka om semester i förväg, och få den beviljad, innan hon bokar in till exempel resor. Detta gäller även under skolterminerna, eftersom hon är anställd då också.

Angående rätten för din dotter att tacka nej till arbetspass beror det på vad som står i hennes anställningsavtal. Hon kan inte tvingas att arbeta mer än det antal timmar som är avtalat där. Din dotter kanske (om hon inte redan gjort det) kan prata med sin chef och förklara att det är viktigt för henne att hinna med sitt skolarbete?

Hoppas att du och din dotter är nöjda med svaret, annars är ni välkomna att höra av er till oss igen!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare