FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess22/04/2015

Sekretess inom socialtjänsten

Kan landsting eller privatläkare få tillgång till uppgifter, om ärenden som bland annat rör LVU eller LSS, från socialtjänsten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 26 kap. 1 § offentlighet och sekretesslagen (OSL) framgår det att sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgifter om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att sekretessen kan röjas utan att den enskilde eller dennes närstående lider men. Socialtjänsten har därmed fog att neka myndigheter och privata aktörer uppgifter om en enskild.

Det finns dock en del undantagsbestämmelser som kan vara av intresse beroende på vad du är ute efter. Av 26 kap. 7 § OSL framgår det att sekretess ej gäller för utlämnande av vissa former av beslut som till exempel beslut om omhändertagande av en enskild, beslut om vård utan samtycke och beslut om sluten ungdomsvård. Av 26 kap. 9 § OSL framgår det även att socialtjänsten får lämna uppgifter till en annan myndighet inom hälso- och sjukvården om det behövs för att ge den enskilde nödvändig vård, behandling eller annat stöd. Förevarande lagrum är dock enbart tillämplig på barn som far illa, personer med missbruksproblem och patienter som vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård eller lagen om rättspsykiatrisk vård. Det finns ytterligare sekretessbrytande bestämmelser föreskrivet i 26 kap. 9a-10 §§ OSL.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare