FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess20/04/2015

Sekretess avseende domar

kan man spärra uppgifter om ens domar så de blir sekretess belagda och inte längre är offentliga handlingar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du själv nämner är domar offentliga handlingar, vilket som utgångspunkt innebär att allmänheten har rätt att ta del av dem. I Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) finns undantag från denna utgångspunkt. Av OSL 43:8 framgår att huvudregeln gällande uppgifter som tas in i domar är att sekretess inte gäller. Av lagrummet framgår dock att domstolen kan förordna om sekretess för vissa uppgifter som tas in i domen. Sekretess kan i princip dock aldrig omfatta själva domslutet.

Svaret på din fråga är alltså att det krävs att domstolen som har dömt i dina rättegångar har förordnat om sekretess för uppgifterna för att de ska upphöra att vara offentliga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare