FrågaSKATTERÄTTAvdrag03/05/2015

Schablonavdrag vid uthyrning av bostad

Jag och min hustru bor i en bostadsrätt, som är ganska stor. Vi har en hyresrätt som är mindre för att kunna flytta till när vi blir äldre. Denna hyresrätt är uthyrd i andra hand. Vi har nu sett att man kan få avdrag på c:a 40 000 kr. Kan vi utnyttja detta i skattedeklarationen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om vad som ska tas upp respektive dras av vid uthyrning av privatbostad finns reglerat i kapitel 42 Inkomstskattelag (1999:1229) (IL).

När hyresrätt upplåts ska ersättningen tas upp i deklarationen, under inkomstslaget kapital. Avdrag får sedan göras med ett schablonmässigt belopp motsvarande 40 000 kr, 42:30 IL. Ytterliggare avdrag får dessutom göras med den del av upplåtarens hyra som avser den upplåtna delen, 42:31 2 st. IL. Avdraget får dock aldrig vara högre än hyresintäkten.

Eftersom avdraget anknyter till bostaden ska, förutsatt att både du och din fru står på hyreskontraktet, avdraget delas lika er emellan. Ni får alltså inte bägge två dra av hela den avdragsberättigade summan.

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare